ما کلیه ی مراحل از جمله, مجوزات
و مدارک را پیگیری میکنیم تا حصول نتیجه
مراحل صدور پروانه ساختمان
اخذ کلیه ی مدارک برای شروع فرآیند ساخت و ساز و یا بازسازی یک سازه، مالک یا پیمانکار باید پروانه یا جواز ساختمان که یک پرونده رسمی است را از شهرداری دریافت کند. اگر پیمانکار بدون داشتن پروانه ساختمان شروع به ساخت و ساز کند، روند ساخت با توجه به غیر قانونی بودن این کار متوقف خواهد شد. ساخت هر سازه قوانین خاص خود را دارد .
مراحل صدور پروانه ساختمان
1- تشکیل پرونده 2- بازدید محل احداث 3- بررسی کاربری و مسائل فنی ملک 4- دستور نقشه 5- طراحی نقشه ساختمان 6- پرداخت کامل عوارض شهرداری 7- تهیه مدارک پیشنویس 8- چاپ پروانه
اخذ کلیه ی مدارک
برای دریافت پروانه ساختمان به چه اداره و ارگانی مراجعه کنیم؟
شهری: صدور پروانه ساختمان در اکثر شهرها توسط شهرداری منطقه انجام میشود
روستایی: صدور پروانه ساختمانی در روستاها توسط بنیاد مسکن شهرستان یا دهیاری روستا انجام میشود
مراحل صدور پروانه ساختمان تشکیل پرونده
اولین مرحله مراجعه مالک یا شخص دارنده وکالت از مالک به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک و ثبت درخواست جهت صدور پروانه ساختمان میباشد.
برای ثبت درخواست مدارک زیر لازم است:
تصویر و اصل سند مالکیت
برگه تسویه حساب عوارض شهرداری(تمامی سالها)
برگه تسویه حساب عوارض نوسازی
اخذ کلیه ی مدارک
تصویر و اصل کارت ملی و شناسنامه
توجه داشته باشید که برای گرفتن جواز کارهایی مانند: تعویض مهندس، تغییر و توسعه بنا و نقشه، تغییر انواع پروانه ساختمان و … باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کنید.
بازدید محل احداث
پس از انجام مراحل صدور پروانه توسط مسئولان شهرداری، مسئولی فنی به محل احداث ملک رفته و مشخصاتی مانند: عرض خیابان، ساختمانهای مجاور، ابعاد زمین و ملک و … را بازدید و بررسی میکند. بازدید ملک اطلاعاتی مثل تعداد طبقات را تعیین خواهد کرد
بررسی کاربری و مسائل فنی ملک
برخی مراحل صدور پرونده ساختمان ممکن است در شهرهای مختلف متفاوت باشد. برای مثال در شهر تهران قوانین ساخت و ساز در هر نقطه از شهر متفاوت است و بصورت رسمی مشخص شده است که به آن طرح تفصیلی میگویند. این طرح به گونهای است که اگر ملک متقاضی در یکی از طرحهای شهرداری باشد، مسئولان باید آن را بررسی کنند تا مطمئن شوند بر اساس شرایط موجود مانند میزان تراکم و … ملک با دیگر پروژههای عمرانی در آن منطقه و خیابان تداخل نداشته باشد.
دستور نقشه
بعد از بازدید محل احداث پروژه توسط مسئولین شهرداری انجام میشود. اطلاعاتی که بر اساس نوع پهنه عرضگذر و شرایط زمین و کاربری ملک به دست آمده است را بررسی میکنند و دستور نقشه را برای مالک ارسال میکنند.
در دستور نقشه اطلاعاتی مانند:
تعداد طبقات ساختمان
مساحت طبقات
اصلاحیههای شهرداری
متراژ سند تعیین میشود و پس از آن برای مهندس معمار فرستاده میشود
طراحی نقشه ساختمان
طراحی نقشه یکی از پر اهمیتترین مراحل صدور پروانه ساختمان است که تاثیر بسیاری روی باقی موارد دارد. در این مرحله مهندس طراح نقشه باید از فضای در دسترس حداکثر استفاده را کند تا علاوه بر حفظ زیبایی بتواند ساختمانی بهینه طراحی کند.
عوامل بسیاری در طراحی نقشه ساختمان موثرند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
-
- شرایط و ضوابط شهرداری
-
- اطلاعات در دستور نقشه
-
- ضوابط آتشنشانی
-
- ابعاد زمین و ساختمان
-
- کاربری ساختمان
- و…
توجه داشته باشید که نقشه طراحی شده ممکن است توسط شهرداری تایید نشود که در این صورت مالک و پیمانکار موظف هستند اصلاحیه شهرداری را اعمال کرده و منتظر تایید آن بمانند.
پرداخت کامل عوارض شهرداری
میزان عوارض شهرداری در هر منطقه متفاوت است و بر اساس متراژ، تعداد طبقات و تراکم سنجیده میشود. در این مرحله مالک باید عوارض شهرداری محاسبه شده که شامل عوارض تخرزیب و نوسازی میباشد را به اداره مالیات پرداخت کند تا باقی روند پرونده طی شود
تهیه مدارک پیشنویس
در این مرحله شخص مالک به دفاتر خدمات شهری مراجعه میکند و درخواست تعیین ناظر ساختمان را ثبت میکند. پس از آن از دفتر خدمات با مالک تماس گرفته میشود و یک ناظر برای ساختمان تعیین میشود. توجه داشته باشید که بین مالک و ناظر باید قرارداد کتبی نوشته شود.
سپس مالک ساختمان باید مدارک زیر را به دفار خدمات شهری تحویل دهد:
-
-
- نقشه برق، مکانیک و سازه
-
- برگ تعهد مالک به رعایت ظوابط، اصلاحیه و تاییدیه نما
-
- نقشه مکانیک و ساختمان
-
- برگ تعهد مشاور ژئوتکنیک
-
- تاییدیه خاک و مصالح
-
- برگ پرداخت عوارض شهرداری
-
- برگ سبز مهر شده (شامل رشتههای معماری، برق، سازه و مکانیک)
-
- تاییدیه 19 و 6
- تاییدیه زلزله
-
قرارداد ناظر و مالک
همچنین توجه داشته باشید که شرایط برای متراژهای بالای 2000 متر متفاوت بوده و مالک در آنها ملزم به ارائه نقشه فاز 2 (ماده 33 نظام مهندسی در 4 رشته) میباشد و پروسه طولانیتر و زمانبرتری را طی خواهد کرد.
چاپ پروانه
چاپ پروانه آخرین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان است شامل اخذ تاییدیههای نهایی است که پس از آنها پروانه ساختمان صادر خواهد شد.
تاییدیههای باقی مانده عبارتند از:
– رئیس صدور پروانه
– طرح تفصیلی بر و کف
– شهری
– معاونت معماری و شهرداری
تاییدیه شهردار
تمامی این تاییدیهها بصورت سیستمی انجام خواهند شد.
مالکان و پیمانکاران باید توجه داشته باشند که ترتیب انجام مراحل گفته شده بسیار مهم است و مدارک آن پیشنیاز یکدیگر هستند. برای بیشتر موارد شخص مالک باید حضور داشته باشد و اصل مدارک شناسایی، سند مالکیت و دیگر موارد ذکر شده را باید به همراه داشته باشد. همچنین توجه کنید که برای انجام هر نوع ساخت و ساز در سطح شهر ابتدا باید مجوز آن را از شهرداری منطقه دریافت کنند.